Sunday, June 28, 2009

PUJANGGA MOTIVASI


  • Ø Percayalah pada diri sendiri dan janganlah bergantung kepada orang lain. Anggaplah mereka menjadi tanggungan anda dan bukan anda yang menjadi tangggungan mereka dan bahawa ALLAH SWT yang bersama diri anda. Jangan tertipu dengan orang yang selalu berfoya-foya.


  • Ø Sebaik-baik harta yang kamu miliki adalah yang member manfaat, seagung-agung ilmu yang kamu miliki adalah yang mengangat darjat, sebaik-baik rumah adalah yang member kebebesan dan sebaik-baik sahabat adalah yang menasihati kamu.

  • Ø Hindari kata pengandaian “jika…maka nanti akan..”, menangguhkan pekerjaan dan menangguhkan kewajipan. Sebab ini merupakan tanda kegagalan.

  • Ø Berbuat baiklah kepada sesama manusia dan berbaktilah dengan membuat kebaikan kepada semua orang supaya kamu akan mendapat kebahagian daripada menziarahi orang sakit, memberi sesuatu kepada orang yang memerlukan dan mengasihi anak yatim.

  • Ø Jauhilah buruk sangka, bunaglah angan-angan kosong tanpa usaha, khayalan-khayalan yang merosakkan dan fikiran-fikiran yang sakit.

  • Ø Ada 4 perkara kehidupan yang tidak difahami nilainya kecuali oleh 4:

o Nilai Muda tidak diketahui kecuali oleh orang yang telah Tua.

o Nilai kesihatan tidak diketahui kecuali oleh orang yang sakit.

o Nilai sejahtera tidak diketahui kecuali oleh orang yang terkena bala

o Nilai hidup tidak diketahui kecuali oleh yang sudah mati.


  • Ø Terimalah diri kamu seadanya. Suatu hal yang sangat penting adalah proses berfikir yang kamu tempuhi sehingga kamu perlu menentukan bahawa kamu menerima diri mu seadanya, sehingga kamu yang sekali bahawa, kamu berbuat dengan jati diri mu, dengan iman dari Tuhan, hingga kamu tidak mengabaikan kritikan yang mengganggu perasaanmu, yakni sepanjang tetap berada dalam thariq yang benar dengan sentiasa istiqamah untuk membaiki segala kekurangan dirimu. Ini kerana kebahagian itu akan tersisih dengan sendirinya ketika keraguan atau perasaan bersalah itu mengusai ruang fikiran kamu.

  • Ø kegembiraan yang berpunca daripada dunia adalh kegembiraan anak kecil, kegembiraan yang berpunca daripada pujiaan yang baik adalah kegembiraan orang-orang besar, sedangkan kegembiraan yang berpunca daripada apa yang ada di sisi ALLAH SWT adalah kegembiraan para wali dan orang-orang pilihan ALLAH SWT.

  • Ø Punca keresahan dan kesuntukan adalah mengabaikan ALLAH S.W.T, hanya merasa cukup dengan melakukan segala kewajipan asas, tiada usaha menggandakan sunnah, kemungkaran diri tidak diperhalusi malahan terus terasa sebati dengan diri sehinggakan sanggup mempersembahankan hidupnya unrtuk dunia. Diibaratkan orang ynag masuk penjara seumur hidup tidak boleh dikatakan hidup kerana sudah tidak mendatangkan manfaat lagi dan tidak pula mati yang kerana mati itu perlu diumumkan derita kematiaannya.

MAHBUB MARDHATILLAH..

DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY IBNU DAUD

INSTITUT IBNU DAUD

No comments:

Post a Comment