Friday, July 3, 2009

ATAS DASAR APAKAH AKU MENUNTUT ITU MENUNTUT INI

Di atas dasar apakah aku ingin memberontak kepada ALLAH?
Di atas kapasiti apakah aku perlu itu dan bukan ini?
Sememang aku tidak perlu persoal apa yang telah berlaku dan apa yang telah ditentu..
Kerana semua itu sementara dan bakal pergi..

Setiap yang ditentu perlu diinsafi..
mereka yang membangga diri dengan apa yang diberi..
perlu melihat desak hati nurani berkali-kali..
desakan itu sebenarnya runtung sepi sayu dihati.

bangga diri manusia ini sifat keji si kufuri nikmat ILaHi..
dia tidak memandang adakah apa yang diberi pada dirinya itu perlu disyukuri..
tidak..sesekali tidak mereka syukuri..kerana mereka membangga diri..
padahal sekelip mata yang MAHA MeMBERI boleh menarik segala pada diri ini..

Namun..
bila diri ini diuji dengan ujian yang berkontradiksi dengan yang memboleh bangga diri..
ditusuk dengan jelikan suara si membangga diri..
mungkin mereka yang menghadapi segala ujian kontradiksi dengan pembangga diri,
hanya mampu menderita dalam jiwa..
kenapa perlu mereka ini di dunia fana begini?
bukankah semua itu adalah sementara belaka?

konon mengejar itu mengejar ini..menghina itu menghina ini..
sehingga suatu saat hati akan berkata apakah semua ini..
suatu ujian dan ketetapan untuk setiap mereka bergelar manusia?
yaa....itu lah perlu diungkap pada sepertiga akhir malam..

bukan pada ketika sepertiga itu saat untuk meratapi..
tapi untuk diinsafi..kenapa ini dan kenapa ini..kenapa itu dan kenapa itu..
sambil menadah dua telapak tangan yang merah kebasahan dek kerana mengalirnya 'unsur kehambaan..

Ya ALLAH..memang aku telah menganiya diri aku sendiri..
dengan menuntut itu..menuntut ini..
walhal sedikit sekali mensyukuri dengan apa yang pernah diberi..


...MAHBUB MARDHATILLAH..
DAHLAN AZMIE HAMIZ IBNU DAUD
INSTITUT IBNU DAUD

No comments:

Post a Comment