Saturday, July 18, 2009

JENDELA ANAK AKHIRAT

Salam Dunia Fana dari mata yang Insyallah memandang dari Jendela Akhirat..

"Jiwa mereka yang sangat cinta mencari akhirat, laksana anak-anak akhirat" kata salah seorang rakan seperjuangan saya yang terus berjihad untuk agama hanif ini..namun ALLAH lebih menyanyangi sahabat saya itu..beliau telah kembali ke rahmatullah baru-baru ini..hayat beliau telah berjaya menghafaz 30 juzuk Al-Quran Qarim di Darul Quran..Alhamdullilah..sungguh ALLAH sangat merindui dan kasihkan hambanya..tidak dapat saya bayangkan betapa pilu dan sayu bila mengenangkan sumenya..tapi tetap redha dengan ketentuan ALLAH..betapa hebatnya rencana ALLAH tuk hambanya..

Al-Fatihah..moga dicucuri rahmat dan tergolong dalam golongan syahid..insyallah, amin..
Melihat dunia dari jendela akhirat..melihat dunia dgn linangan air mata kerana tipu daya belaka jika terpedaya..sungguh betapa jika dibayangkan sorang anak kecil terkebil2 kelopak matanya yang kecik..mata yang putih melihat sesuatu di depan matanya melalui jendela..suatu ruang yang kecil..yang boleh melihat banyak benda, tapi mungkin belum berdaya untuk keluar melalui pintu gerbang utama, kengkadang anak kecik itu senyum..keriangan, kengkadang menangis.. ketakutan dan kesedihan, melihat pelbagai perkara..

Rasulullah pernah bersabda, " Islam datang dalam keadaan ganjil dan akhir zaman ISLAM juga dalam keadaan ganjil" begitulah lebih kurang kata2 Baginda Rasulullah.

Memang sangat benar Qalam Rasul Junjungan kita itu, jika diselusuri sejarah ISLAM, zaman awal kedatangan ISLAM dipandang sesuatu yang tidak boleh diterima akal..apa tidaknya, masyarakat jahiliyyah zaman itu telah bergelumang dengan arak, zina, bunuh-membunuh, fitnah, rasuah, jual beli yang menindas, tanam anak idup2, bezakan kan anak2 lelaki pompuan..malah Rasul pernah diceritakan diejek dengan gelaran gila, tidak siuman dan mengada2kan cerita dan terkebelakang..kedatangan ISLAM ditentang habis-habisan dek kerana ISLAM bakal mengharamkan semua kerosakan, amalan dan akhlak buruk jahiliyyah yang telah beribu-ribu tahun berdiam dalam adat dan cara hidup mereka.

Hari ini pula dan akhir zaman ini..bila sudah ISLAM bertebaran di serata pelusuk dunia..dan Rasul Junjungan kita sudah kembali kepada ALLAH.. ISLAM dilihat sesuatu yang terkebelakangan..bila ada mereka yang mahu mengajak kepada cara hidup ISLAM, terus terdapat golongan yang memandang serong..katanya ini zaman moden..xperlu tutup2 sangat..buke sket2 baru nampak moden..xpe kluar je, bukan buat ape pun..ala pegi shopping je.. ..orang laen bercouple nape plak tak boleh kite.. huh! bukan xboleh tapi ade kaedah dan method ISLAM kita.

kononnya mereka yang tidak mempunyai speksifikasi ciri-ciri moden ala tahudi nasroni ini perlu disingkirkan..jangan kawan dengan orang yang bersikap konservatif ISLAM dan menolak unsur kemodenan in..kata golongan yang bakal diturunkan bala oleh ALLAH ini..

Subnallah..benarlah kata Rasulullah SAW lagi.." di akhir zaman beruntunglah orang-orang yang dilihat ganjil dan terpencil"..
Insyallah meraka yang mahu mengikuti cara hidup dan akhlak ISLAM dengan ikhlas dan istiqamah pada method yang diredha ALLAH akan dimudahkan segala urusan kehidupan mereka..percayalah..INSYALLAH..!!

**Sabda Rasulullah saw "Bermula Islam itu asing dan kelak akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang terpencil yang tidak banyak kawannya, iaitu orang yang melestarikan sunnahku yang sudah dirosakkan oleh manusia" (Muslim dan Tarmidzi)

MAHBUB MARDHATILLAH..

DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY IBNU DAUD

INSTITUT IBNU DAUD


No comments:

Post a Comment