Sunday, July 12, 2009

UJIAN DAN DUGAAN ALLAH

Sungguh aku sudah penat melayan karenah..
jiwa, akal, nafsu, hati pada kehambaaan dunia..
Hingga seluruh fokus aku hampir ilang pada sume ini..
aku di tetapkan oleh ALLAH dengan pelbagai dugaan sejak mula bergelar manusia..
sejak 25 tahun lampau..terus dan terus diuji ALLAH..
Dalam masa sama kasih sayang dari ALLAH Taala tidak putus-putus..

Dugaan dan mehna ILLAHi membukti aku hamba yang perlu diperbaiki..
Rohani, nurani, jiwa dan mental..
berangkai hikmah dan rungkaian dari rahmat ALLAH..

Aku pernah diuji semua ini..
Kesenangan dalam kesusahan..kesusahan dalam kesenangan,
Ketenangan dalam keresahan..keresahan dalam ketenangan,
Kebahagiaan dalam kedukaan..kedukaan dalam kebahagiaan,
kecintaaan dalam kebencian..kebenciaan dalam kecintaan,
ketaaan dalam kelalaian..kelalaian dalam ketaatan,
keberanian dalam ketakutan..ketakutan dalam keberanian,
kesedihan dalam keriangan..keriangan dalam kesedihan..

Namun..bila aku muhasabah diri ini..
aku lebih selesa berada dalam kesedihan dan kecintaan..
dengan rahmat dan kasih sayang ALLAH..
Supaya aku dapat merasakan kesemua yang ditentukan Qadar dan Qada' untuk diri aku dengan penuh ketabahan..

Kekuatan itu Insyallah ada di hati dan iman ini..


MAHBUB MARDHATILLAH..

DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY IBNU DAUD

INSTITUT IBNU DAUD

No comments:

Post a Comment