Saturday, December 26, 2009

JOM PUASA 9 DAN 10 MUHARAM (ASSYURA)

Assalamualaikum wbt..

Esok adalah tanggal 9 Muharram 1431 dan lusa 10 Muharram 1431H. 10 Muharram seringkali disebut HARI 'ASYURA. Berkenaan dengan puasa pada 9 dan 10 Muharram ini, saya sempat memetik beberapa hadis yang berkaitan. Mari kita semak antara HAdis-hadis yang bercakap tentang puasa pada kedua-dua tarikh tersebut, insyallah.


Dari Aisyah rha, katanya: “ Di zaman jahiliyyah, orang-orang Quraisy melakukan puasa pada hari ‘Asyura. Dan RAsulullah SAW pernah pula mempuasakannya. Tatkala baginda berhijrah ke MAdinah, beliau mempuasakannya bahkan memerintahkan supaya umatnya mempuasakannya pula. Maka tatkala puasa Ramadhan diwajibkan, baginda bersabda, “ Siapa yang suka berpuasa di hari ‘Asyura silakan, dan siapa yang tidak suka, tidak mengapa (1094: Hadis Sahih Muslim, Jilid 2).

Dari Ibnu ‘Abbas ra, katanya: “ ketika Rasululllah SAW belum lama tiba di Madinah, didapatinya orang-orang Yahudi puasa pada hari “Asyura. Lalu mereka ditanya perihal itu (apa sebabnya mereka berpuasa pada hari itu). JAwab mereka, “ Hari ini adalah hari kemenangan Musa dan BAni Israil atas Fira’un. Kerana itu kami puasa pada hari ini untuk menghormati Musa”. Maka bersabda NAbi SAW., “ kami lebih layak memuliakan Musa daripada kamu”. Lalu baginda perintahkan supaya kaum muslimin puasa pada hari ‘Asyura. (1098: Hadis Sahih Muslim, Jilid 2).

Dari ‘Abdullah bin ‘Abbas ra., dia menceritakan bahawa ketika RAsulullah SAW puasa pada hari ‘Asyura (10 Muharram) dan memerintahkan kaum Muslimin supaya berpuasa, para sahabat berkata, “ HAri ini adalah hari raya orang-orang Yahudi dan NAsrani”. LAlu RAsulullah SAW bersabda”: Apabila masih menyaksikan tahun yang akan datang, insyaAllah kita puasa pada tanggal 9 Muharram.” KAta “Abdullah selanjutnya, “ Ternyata tahun depan itu, baginda sudah wafat”. (1103: Hadis Sahih Muslim, Jilid 2)


Dari Abu Qatadah al-Anshari ra, katanya RAsulullah SAW ditanya orang tentang puasa hari 'Arafah. Jawab baginda, " Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian baginda ditanya pula tentang puasa hari 'Assyura, Jawab BAginda, "semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (1132: Hadis Sahih Muslim, Jilid 2)



Saudara Pembaca, Muslimin dan Muslimat..


Makanya jelas kepada kita mengenai puasa 9 dan 10 Muharram ini. Berkebetulan juga pada 10 Muharram setiap tahun adalah Tarikh Ulang Tahun Kelahiran saya mengikut kalendar ISLAM. Rasulullah SAW juga menganjurkan agar kita berpuasa bagi meraikan hari ulang tahun kelahiran sebagai tanda kesyukuran kita kepada kasih sayang dan rahmat ALLAH SWT mewujudkan dan melahirkan kita ke dunia ini dengan selamat dan sempurna.


Oleh itu, saya menyeru saudara saudari semua, marilah kita sama-sama berpuasa sunat 9dan 10 muharram yakni esok dan lusa sebagai tanda kita mengikut sunnah RASULULLAH SAW dan para sahabat baginda, insyallah..



JOM PUASA kerana ALLAH SWT..


Rujukan: Terjemahan Hadis Sahih Muslim Al-Imam Muslim Jilid 2



..MAHBUB MARDHATILLAH..
DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY
INSTITUT IBNU DAUD

No comments:

Post a Comment