Tuesday, November 10, 2009

LABBAIKALLAHHUMALABBAIK...LAMBAIAN HAJI 1430H..TELAH TIBA LAGI..

Makkah al-Mukaramah merupakan salah satu daripada dua tanah haram dan kota suci umat Islam. Kota itu terletak di negara yang di dahulunya di panggil Hijjaz, tetapi sekarang lebih dikenali sebagai Arab Saudi. Makkah adalah tempat Umat Islam menunaikan Fardhu Haji setiap tahun. Di sanalah terletaknya Masjid yang paling Utama bagi umat ISlam iaitu Masjidil Haram yang ditengahnya terdapat Baitullah (KAABAH) yang menjadi pusat arah kiblat untuk solat bagi UMAT ISLAM di seluruh dunia.



Sejarah Pembinaan KAABAH

Di dalam Islam sejarah pembinaan Kaabah yang dikenali sebagai Baitullah itu bermula dari NAbi Ibrahim a.s dan puteranya Nabi ISmail a.s. Pemilihan Kota Makkah sebagi pusat agama ALLAH di bumi sudah pasti mempunyai hikmah dan rahsianya yang tersendiri. MAri kita telusuri kisah pemilihan Makkah sebagi pusat ibadat UMAT ISLAM di bumi.


Diceritakan ALLAH SWT di dalam al-Quran, bahawa ketika ALLAH SWT hendak menciptakan ADAM as, ALLAH SWT berfirman kepada para Malaikat:


" Sesungguhnya AKU akan mencipta di bumi seorang Khalifah"


Lalu Malaikat bertanya:


" Addakah patut ENGKAU jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedangkan kami bertasbih dan menyucikan ENGKAU?


Pertanyaan para MAlaikat itu dijawab oleh ALLAH SWT dengan tegas:


"sesungguhnya AKU mengetahui apa yang kamu tidak ketahui"

(al-Baqarah : 30)


Para Malaikat menjadi begitu takut dengan jawapan tegas dari ALLAH SWT, lalu memohon ampun kepada ALLAH dan berjanji tidak akan menyoal apa-apa yang akan diciptakan oleh ALLAH. Oleh itu, apabila ADAM a.s diciptakan, para Malaikat tidak teragak2 tuk sujud kepada ADAM as apabila diperintahkan oleh ALLAH SWT kecuali IBLIS yang ingkar dan enggan menghormati ADAM a.s sehingga dilaknat dan dihukum oleh ALLAH SWT. Para Malaikat yang gerun dengan apa yang berlaku kepada iblis, lantas para malaikat membuktikan ketaatan mereka kepada ALLAH SWT dengn bertawaf di sekitar ARASY. Namun, oleh kerana arasy itu terlalu besar dan tidak mampu dikelilingi oleh para Malaikat, maka ALLAH SWT telah membina satu binaan yang lebih kecil dan sesuai untuk para Malaikat melakukan Tawaf yang dinamakan "Baitul Makmur". Baitul Makmur adalah tempat para MAlaikat di langit bertawaf memuji dan mengesakan ALLAH SWT.


Selain para MAlaikat di langit, terdapat juga para MAlaikat yang ditugaskan menjaga hal-hal makhluk ALLAH di bumi, maka ALLAH telah memerintahkan para Malaikat di bumi mendirikan sebuah binaan yang sama fungsinya dengan BAitul MAkmur di langit sebagi tempat tawaf para MAlaikat di bumi. Maka didirikanlah sebuah binaan menurut perhitungan para MAlaikat bersetentangan dengan kedudukan BAitul MAkmur di langit dan dikatakan itulah kawasan yang dinamakan BAITULLAH, pusat arah ibadat di bumi dan terletak di KOTA MAKKAH yang ada pada hari ini.


Setelah ADAM a. s dan isterinya HAWA diturunkan di bumi. Baginda telah menjelajah hingga ke kota Makkah dengan panduan Malaikat Jibrail as. Kemudian NABI ADAM a.s dan HAWA diperintahkan membangunkan BAngunan BAitullah. MAka bertawaflah ADAM as disekitarnya. Kemudian Bangunan KAABAH telah mengalami perubahan binaan sehinggalah kepada yang ada sekarang.


(lakaran artis gambaran MAkkah dan kawasan sekitar pada masa akan datang)


Hari ini, MAkkah Al-Mukaramah adalah dibawah pentadabiran kerajaan As-Saudi. Kerajaan As-Saud telah banyak melakukan penambahbaikan pada KOTA MAKKAH dan MASJIDIL HARAM untuk memberi kesenangan kepada para Jamaah Haji yang datang dari seluruh pelusuk dunia, menyahut seruan ILLAHI.


Tahun ini, insyallah kita akan menyambut HARI RAYA EID UL ADHA ini pada 27 November 2009 bersamaan denagan hari Jumaat. ALangkah beruntungnya dan besarnya rahmat ALLAH bagi mereka yang dipanggil ALLAH untuk sampai ke sana..berbahagialah mereka dalam menunaikan ibadat dengan gandaan pahala yang tiada terkira hitungnya..insyallah..


MOga kita juga diberi berkesempatan untuk sampai "singgah" ke sana dalam perjalanan yang masih panjang ini...insyallah.



*Rujukan: Buku Pengajian Penulis


..MAHBUB MARDHATILLAH..
DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY
INSTITUT IBNU DAUD

2 comments:

  1. InsyaAllah.... harapnya kali akan jadi betul-betul... bukan cubaan

    ReplyDelete
  2. [Hamba]: Insyallah. Moga ALLAH permudahkan segala urus kita. Amin Ya Rabb..

    ReplyDelete