Saturday, November 14, 2009

KAPSUL ZULHIJJAH

Nama-nama Kaabah dalam Al-Quran


1. Kaabah


Kaabah bermakna sebuah tempat tinggi yang dihormati dan penuh kebesaran. Perkataan KAabah boleh juga bermakna kiub. " Sebagai hadiah yang disampaikan ke Kaabah". (Surah al-Maidah, 5:95)


2. aL-Baitul aL-Haram


Rumah yang dihormati dan diharamkan membunuh, berburu dan menebang pokok. "Allah menjadikan Kaabah, rumah yang mulia itu, sebagai tempat tumpuan manusia (untuk menjalankan ibadat dan hal-hal hidup)". (Surah aL-Maidah 5:97)


3. aL-Baitul aL-Mubarak


"Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah BAitullah yang di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia". (Surah aLi-'Imran 3:96)


4. Baitullah


"Dan Kami perintahkan kepada NAbi Ibrahim AS dan NAbi ISmail AS (dengan berfirman): "bersihkanlah Rumahku (KAabah dan Masjidil aL-Haram dari segala perkara yang dilarang) untuk orang yang bertawaf, dan orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang-orang yang rukuk dan sudjud". (Surah aL-BAqarah, 2:125)


5. aL-Baitul aL-AtiQ


Bermakna paling awal dan lama. Ia juga bermakna bebas dan merdeka dari dosa dan azab. Kedua-dua makna boleh diterima. "Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu". (Surah aL-HAjj, 22:29)


6. aL-Qiblah aL-Mardhiyyah


"Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan". (aL-BaQarah, 2:144)


7. Bakkah


"Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula yang dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Mekah, yang berkat (dijadikan) pertunjuk hidayah bagi umat manusia". (aLi-Imran, 3:96)

*Rujukan: Majalah Solusi No. Isu 13


Nama Lain MAdinah aL-Munawarah



1. Madinah 16. aL-Musallamah


2. Tabah (At-Tayyib) 17. aL-Mijannah


3. aL-Mufiyyah 18. aL-Qudsiyah


4. Taibah 19. aL-'Asimah


5. Dar aS-Salam 20. aL-Marzuqah


6. aL-Miskinah 21. Ash-Shafiyyah


7. aL-'Adhra 22. aL-Hirah


8. aL-Jabir 23. aL-Mahbubah


9. aL-Mahabbah 24. aL-Marhumah


10. al-Mahabbabah 25. aL-Mukhtarah


11. al-MAhburah 26. Jabirah


12. aN-Najiyah 27. aL-Muharramah


13. Akkalatul-Buldan 28. al-Qasimah


14. aL-Mubarakah 29. Tababa


15. aL-Mahfufah

No comments:

Post a Comment