Saturday, May 14, 2011

PUISI CINTA

Sekalipun cinta telah kuuraikan dan kujelaskan panjang lebar..namun jika cintaku datangi, aku jadi malu pada keterangan ku sendiri.

meskipun lidah ku telah mampu menguraikannya, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya.

kata-kata pecah berkeping-keping..begitu samapai kepada cinta, dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tidak berdaya..bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..

cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

[Ketika Cinta Bertasbih]


Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
[Surah At-Taubah 9;24]



video



..MAHBUB MARDHATILLAH..
DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY
INSTITUT IBNU DAUD

No comments:

Post a Comment